Pages

Thursday, December 23, 2010

Cerita naik haji

                
                Assalamualaikum dan salam 1Dunia. Arakian, malam semalam my family and I ke Taman Melati visiting my pakcik’s family. Happy sungguh aku dibuatnya. Besides dapat bercewi-cewi keceriaan bersama-sama sepupu yg MasyaAllah-comel-sungguh-ciptaan-Kau, aku dapat mentekedarah segala spesies kurma, zaitun dan air zamzam. Fuhh.. best gitu... Pastu, haa!!! Dpt hadiah kopiah dengan jubah siap. Heaven gile… tapi aku pun pelik jugak kenapa family aku dilayan dengan sebegitu rupa... 0.o?

                then, Hadoi, baru aku ingat pakcik/makcik aku baru pulang dari tanah suci la… bile diorang start ber-storimori pasal cerita naik haji, barulah aku perasan akan rasional layanan baik yang kami terima. Eh. Jadi, disebabkan aku selalu enjoy menadah telinga bualan orang tua2, banyak jugak cerita2 dari sana yg boleh dibuat iktibar. Ye, sangat banyak. And, aku tak nak la memasukkan cerita2 tipikal dlm entri ini. Kali ni, cerita naik haji fresh dan segar dari ladang punya aku kasi kat korang. Eh.

                “Talak di tanah haram. Hok ni meme laaa tokleh blah. Nok royak critonyo, ado soghe pokcik tuo ni, ditakdirkan jupo denga bekah gewe dio. Kalu jupo nanyo kaba takpo lagi… ni dop. Pokcik ni pulop cako dok tubik hotel sebab nok gi dating denga bekah gewe dio. Dophau lah guano… oghe royak la dio gi jupo dating sokmo nyo… pahtu, kantoi! Lepah baloh mulut jate bini, ccera laa demo duo tuh.. haha, mmikir duo kali, naka jugop sep2 nih… hihihi”

Mak aih… mau tak bergegar arasy Allah… takutnye mak~

                “pahtu, ado bapuk hok, Alhamdulillah beruboh laa pranga lepah gi haji…”

                “biaso laa doa makbul.. dio doa depe kaabah kae?” tanyaku.

                “meme la dio do’o. tapi dio do’o lagu lain… hok tu hok peleknyoh… nok royak crito jugoknyo, jate lembut ni sep klate kito jugop ar.. dok dekat Kbmall jah. Dio oyak, sejak jjame dulu lagi dio kumpul duit nok gi haji denga duit operation nok tuka jantina… dio pon oyak la jugop hok dio ni do’o depe kaabah mitok denga Tuhe spayo dipermudahkan urusan nok jadi oghe ttino.”

                “erk? Pahtu, guano buleh bruboh jadi jate balik nyoh?”

                “tu la oghe kato kijo’e Tuhe. Kalu Tuhe kato kun, mako jadilah ia. Rahmat Allah tu luas kae… hok bapuk tuh do’o mitok bendo lain, Tuhe jadikan dio jate ori pulop.. syukur la…”


Heh.. maunye tak lawak.. drpd rambut panjang asyik berkemban berubah ke appearance yg jantan… hmmm… inilah cerita naik haji. Banyak je lagi cerita2 naik haji yg aku tadah… tapi cukuplah dua cerita naik haji yg aku paparkan kali ini (sumpah aku nak jadi pengacara majalah3.. hikhikhik).
                
Akhir kata, wassalam~

5 comments:

Anonymous said...

aey, merangkak-rangkak aku baca entri nie huhu sowie la penguasaan linguistik klate aku lemah lagi dowh hehehe
nseb bek paham, lawak dowh crter hoho~

btw kau tido pkul braper? xbek tdo lewat

fifi said...

xpa.. xpa.. bertatih-tatih dulu la na..
aku mmg sengaja pown bubuh slang klate sbb nk ajar ang..

The President said...

mmg pure klater nate nieyh...hoho..base ye doh,klu gi mekah tue dop sume hok beraluh..ader gop hok cendeng2 sket..tp dakporlah..mntok2 buleh hdayah la ke spe2 hok g mekah oo..

hoshizora said...

salam ...sedak ambo bco entri yo...huhu

nazrinafifi said...

atiq: base yo doh... mugo linguistik kito meme ala-ala beraluh gito gak.. woha!