Pages

Sunday, September 12, 2010

Review buku yg xbest..



Baiklah, entri kali ini merupakan suatu amaran keras yg perlu diberi perhatian.. jgn beli novel ni sbb ia tdk best… ‘eh, kalo ko taw ia tdk best, camne ko bole khatam pulak?’ = “sebab aku nk kasi synopsis crite dlm blog…keh3~”

Ceriteranya bermula pd suatu pg yg agak bening di resource centre kolej. Arakian, mata aku tertancap pd sebuah buku berkulit kuning yg pd fikiran aku; design yg agak semmart.. masakan tidak, terbitan Telaga Biru bhai.. (at first glance, aku anggap ni novel islamik laa dsebabkan penerbit tu kan…). Lalu kupinjamnya dan terus kubawa pulang utk dibaca…


jgn beli novel ni sbb ia tdk best… oleh itu, aku nk membunuh semangat inkuiri kalian trhdp novel ini dgn memberikan plot ceritanya. Kusangkakan panas hingga ke petang, malangnya xsampai sejam aku bace pon aku dah taw novel ini agak hampagas… harharhar~ ok, synopsis ia spt berikut…

manal husna, pelajar Malaysia, melanjutkan pelajarannya ke Syria atas biasiswa FaMa (cors ape dye xgtaw). Disebabkan tarbiah di sana, husna clash ngan pakwe dye sbb kapel tu HARAM!!! Xsemena2, husna terserempak dgn utz. Saiful (kowt.. aku lupe dah name dye) and terus jatuh cinta first sight. Utz saiful pon same gak.. disebabkan utz ni thiqahla jugak, beliau gunakan medium bait muslim kat Damascus utk melamar si husna nih..

part cintan-cintun mainan hati dlm novel ini tersaaangat lah lama dan membosankan (sumpah laen gile ngan mesej yg hilal gune dlm novel beliau). Dipendekkan crite, akhirnya husna kawen la jugak ngan utz nih slepas beberapa konflik cinta tipikal… erghh!! Konklusinya, jgn beli novel ni sbb ia tdk best…

Dari sudut bahasa, larasnya sgt meleret2 dan acapkali menggunakan istilah yg sama. Plg bosan; terlampau DESKRIPTIF!!! Ya, kata2 adjektif yg lewah (ala2 novel LOTR) sumpah buat korang rase mengantuk gilos.. korang mesti igt aku ni bajet ke ape nk kondem system bahasa org lain kan.. novel sndiri pon blom buat lg… harharhar~ (maaf, saye berguru dgn munsyi bahasa DBP yee..) justeru, jgn beli novel ni sbb ia tdk best… *penggunaan ‘justeru’ dlm ayat aku td sbenarnya slh.. kalo xcaye bukak kamus dewan kaler merah, ok?

p/s= sesape yg dah beli tuh.. ade baiknya anda jual kpd kwn anda yg ‘jiwang’… bhai.. duit poket masuk kott.. lalala~ =) papehal pon, jgn beli novel ni sbb ia tdk best…

p/p/s= oh, buku di bawah ini dicadangkan oleh shbt aku di KYUEM.. sdg baca dan xtahu bile nk khatam… aku xnak review buku nih sbb tersgtlah best~ berbaloi-baloi weh… =) loike!!




5 comments:

Anonymous said...

Buku Pemilik Cintaku tu, in my opinion, takde la best sgt. *sori arh spoil mood* Sebabnya... buku tersebot lebih ke arah menceritakan cerita cinta dia ngan suami dia sendiri. Ta sesuai bg mereka yang sedang mencari2 lagi. [erk, apa yg aku merapik nih?]
apa2pon, itu merupakan pandangan personalku. :D~

sh. said...

Ye ke tak best? Ceh. Baru ingat nak pinjam kat RC. Hehe.

Thanks for the review! =D

nur amir said...

cian pemilik novel..maaf saye xbaca novel..so, no komen.mungkin suatu hari nnt..buku prescription drugs pon xhabes baca~ lalalal~

nazrinafifi said...

sdr anonymous; trimas.. sebenarnya aku agak sehaluan dgn anda.. woha!!
sh.; yezza!! xyah pinjam!! hak3~
ain; wooo.. aey aey farmasis!!

khara said...

weyh, yg pemilik cintaku tu memang best
aku dah bace...terharu giler