Pages

Thursday, September 23, 2010

Nak menggatal sekejap, boleh?


          “Hoi… apesal aku tengok ko makin gedik gatal nk kawen je smenjak dua menjak nih? Sampai kat blog pon ko nak citer…”

          “hari raya punya pasallah… bukan takat open house, nge’koh (bhs klntn), ngelae (klntn jugak) yg aku pegi… kenduri kawen pon bnyk dol…”

          Ok dialog di atas cume sesedap oren je… the foremost point that I want to story mori here is = musim raya ialah waktu yg aku akan banyak mengelat drpd menjadi jong kako (sila lihat entri ini kalau x phm). Sebab apa? Kerana…

1. tetamu yg dtg xputus2… so, mknn cepat habis dan air basuh tangan cepat kering dan gelas yg sudah digunakan cepat bertambah. Alhasil, I’d to go to and fro from the kitchen more frequent than usual…

2. tetamu yg dtg bukan shj sep2 (golongan) berumur, malah ade jugak anak dara yg comel-budi-bahasa-pakej-siap dtg bertandang. Alahai bahaya sungguh kalau bertentang mata. Sebab apa bahaya? Ntah… berdoa ajelah agar diri ini tidak menjadi penyebab kurangnya iman orang 'sebelah sana', dan begitu jugak sebaliknya…

          Tp kan tp kan, org tua pun satu hal… entah penyakit apelah diorang suke suki perkenalkan anak masing2 secara detail. Kalo takat name pun kire oklah lg. Nk dijadikan cerita, pd pg 1 syawal, aku kene kutip gelas2 terpakai kat atas meja ruang tamu rumah mek. Kebetulan pulak time tu ade laa beberapa buah keluarga yg terdiri drpd beberapa gadis sunti dtg bertandang. Erghh… timing salah!!!

          “haa… nilah die anak sulung saya. Entah buat ape laa terperap kat dapur dari tadi…,” bicara umi aku bersama-sama seorang makcik smbil mengunjukkan jarinya kpd aku. Dgn muke tebal, aku teruskan aje le tugas aku. Masih selamat~

          “oh, rajinnye… yg ni pulak (sambil tunjukkan jari) anak sulung saya… insyaAllah dua tiga hari lg, flylah dia ke mesir, buat medic. Yang anak sulung awak pulak sekolah lg ke?” ujar makcik tu pulak. Ahh, sudahh~

          “tak… sekarang dia di KYUEM, buat A-level. Lpas A-level, insyaAllahlah dia ke UK…” umiii!!! Allah… bende ni pon nk gtaw ke..?? sekocoh-kocoh aku bergegas ke dapur dah, bile aku sedar ukht tadi dok pndang aku pelik… adesss~

          Tp kan tp kan, jgn pandang enteng kerjaya jong kako ni tau… sebab apa pulak? Sebab… org tua2 selalu ckp, “kalau nk dpt isteri solehah dan mencintai kau kerana agama semata-mata, selalulah makan makanan yg tersisa atau yg terlebih…” sebab tu lah, kami, jejaka2 kat rumah mek yg belum kahwin lagi nih, sering ambik kesempatan mengelakkan pembaziran makanan bila semua tetamu dah pulang… kan membazir itu amalan syaitoon… waka waka eh eh. =)

7 comments:

SiLvEr_uMie said...

hahahaha.klakar tol.cre mak ko ckp cm ko ank dare.ngahaha

shknhssn. said...

haha.cehh..perlu pulak waka waka ehh ehh bwh tu?

nazrinafifi said...

umi; oit oit, dah mmg aku jong kako mmgla kene slalu dok dapur.. adesss...

shikingojes?; haha. ape salahnye..

apies said...

anjang anak dara rupenye....ahahaha

nazrinafifi said...

haha... apies, ko pon ape kurangnye.. =)

irhamni said...

hhahaa...anjang....ko x tnye kat u mane anak mkcik tuh?? nnti gi tnyemak ko....mne laa tau aku knal ke....hhahhaa

ok..lpas nih...aku mkn nasi yg lebih2 aa....hhaha

anjang said...

hahah!!! irham jgn mkn nasi lebih2!!
kang... err.. xpe lahh..