Pages

Sunday, September 5, 2010

kebebasan~


“erti kemerdekaan yang sebenar bukanlah kerana tiada penjajahan ke atas tanah air kita, tetapi kerana kita bebas untuk menentukan hala tuju dan memandu tanah air sendiri”

Mafhum kata2 di atas sentiasa terngiang-ngiang dalam paleotak aku setiap kali tibanya bulan kemerdekaan pd setiap tahun. Rasanya belum terlambat lg utk aku buat entri psl kemerdekaan Negara kita yg ke-53, kan?

          Oklah, terus ke titik, aku sebenarnya terkagum akan kekobaran semangat warga Malaysia dlm menyambut perayaan ini. Masakan tidak, tanggal 31 ogos, tua dan muda tidak akan terlepas untuk keluar rumah, berarak dan melaungkan Allahuakbar!! Eh eh tak tak, merdeka!! (sambil tangan goyang2 kibarkan Jalur Gemilang). Patriotik sungguh mereka kan?

          Apabila kita merujuk kepada perkataan patriotic, sudah tentu otak kita akan terset bahawa mereka2 yg patriotic ini memiliki kesedaran utk mengekalkan kemerdekaan Negara mereka. Mcm mana mereka boleh ade kesedaran mcm nih? Sebab mereka tahu sejarah. Mereka ada ilmu. Mereka belajar sejarah kat sekolah mahupun dengar cerita2 drpd warga emas.

          Nk tahu org tu patriotic atau tidak, senang je… kau petikla mane2 manusia yg kau jumpe kat jalan TAR, KL, pastu kau tanye beliau, “bang, tahun ni kite sambut kemerdekaan yg keberapa ek?” lepas tu, abang tadi mulalah mencongak2; 2010-1957? “Err.. 53 kot..” reaksi korang? Mestila kagum, kan? At least die xpayah susah2 keluarkan kalkulator CASIO nak hitung angka… =.=

          Kalu rase berani, cubelah Tanya wakil rakyat yg tibe2 korang terserempak bersama bodyguard beliau kat tepi jalan, “Dato’, saye nk tanye ni… ape ek, name gerakan yg polis Malaya jalankan kat kwsn Ipoh mase communist occupation between years of… bla3..” “oh, itu operasi burung hantu… mase tu, Dato’ masih kecik… keadaan sgt genting dan menakutkan, sumpah aku xtipu. Oleh itu, kite kenelah sayang Negara kite ni, ok?”, jawabnya sambil menepuk-nepuk bahu korang. Mase tu, korang mungkin akan menggeleng-gelengkan kepala sebab jawapan yg diberikan salah, ade unsur tokok tambah. Ahh, biaselah orang politik…      

          Ilmu sejarah aku xdela gempak mane… tapi, boleh je aku jawab kalo korang tanye soklan mcm; kenape konflik antara Tunku Abdul Rahman dgn Dato’ Onn Jaafar disenyapkan drpd pengetahuan masyarakat ek? =)

          Sumbangan tenaga aku dlm menyambut bulan kemerdekaan? Xkan xde kot… kau kate kau patriotic… ape aku buat? Aku berdoa agar kebebasan ini terus kekal sehingga terbentuknya khilafah islamiyyah ‘ala minhaj nubuwwah dan mendidik adik2 akan peri pentingnya tahu sejarah… nk doa korang makbul senang je… suruhla sape2 bash korang ke ape ke… bile korang teraniaya, mustajablah doa korang… woha!

3 comments:

.alamaya. said...

haha.the last 3 lines tu tak bole blahh.

well said,i guess!

nazrinafifi said...

ekroy; haha aku merapu aje aa..

eyl said...

masalahnya negara saja merdeka, minda masih dijajah? relevankah? haha