Pages

Sunday, December 11, 2011

SoLunar Eclipse... erghh...


"dan sering aku harapkan... cinta berlandas keimanan... dan blablabla"

aku lupa apa nama tajuk lagu nasyid kat atas ni...
bosan2 masa tgh drive keluar dari stadium hoki bukit jalil,
lagu yg keluar dari IKIM ni macam tiba2 mengetuk otak aku untuk berfikir. -.-
sebab,
selama hidup aku mencintai manusia atas dasar keimanan,
masih belum hadir dlm diri aku suatu 'rasa' untuk menghargai manusia...
well, for now, belum lagi la kot.

memang betul la kan kalau orang cakap
"kita tak akan menghargai sst perkara sehingga kita kehilangannya".
tapi, kalaupun aku lost 'manusia' dlm hidup (ie- kematian sahabat baik),
aku tak rasa aku lost segala-galanya.
kesedihan itu mungkin sementara... and i tend to think
"oh, dia dah xde eh...? ookaayyy~" as long as iman dan islam bertakhta di hati.

well, to a certain extent, i may regard ppl with this principle
as a feelingless and lifeless person.
and sadly enough, i realise that i'm one of them
but i don't change,
to have a normal life as others. hoi pathetic gilaa.

=.='
i shall stop pouring 'em all out here,
as i know that this will not benefit you guys in any ways, well, for some.
kepada yg asyik dok mendesak aku agar mengemaskini blog,
aku minta maaf sbb minggu ini sgt hectic (la sangat... heh).

to juggle the time between
student and athlete (hoi perasan gila) is an arduous task though.
piles of economics articles to read,
and a week of training in preparation for KSN 9's (though i'm not that serious)
had rewired my mind and altered my daily schedule.
oh, regarding KSN 9's, kitorang kalah tp tak sedih...
sebab lepas grouping kott...!! suatu pencapaian yg sgt perlu dibanggakan.
and i've added 4 caps for my personal experience,
bringing to a total of 50, maybe more.

oh, berkenaan gerhana bulan, falakonline shared a few nice info.
so, untuk sesape yg masih xtahu, jom cekidaut..!!

Jika di Bumi kita akan mengalami gerhana bulan, berlawanan pula kisahnya jika kita berada di Bulan ketika itu. Di Bulan, kita akan mengalami gerhana matahari pula! 

Lebih menarik ialah cahaya matahari tidak akan hilang sepenuhnya. Ia akan diserakkan oleh lapisan atmosfera bumi dan kelihatan kemerah-merahan.

Bumi akan kelihatan seperti satu bulatan hitam dikelilingi oleh cahaya merah, yang menandakan waktu fajar dan senja di seluruh dunia!

Cahaya merah senja dan fajar itulah yang akan jatuh ke permukaan bulan, dan menjadikannya kemerah-merahan.

andaikan anda Neil Tangankuat.



prtsc mukabuku kat atas ni aku post kat satu grup ni...
juga sekadar satu perkongsian... =)
malam tu, selepas solat sunat gerhana,
aku bergegas set-up tripod dan kamera cikai D5k.
hasilnya.......

tu diaa bergandingan dengan Orion subhanallah~

minutes after maximum totality. 35mm F3.5, ISO200, 6s.

4 comments:

IamCIPA said...

lawa siot gambo yg ko amik. Kat klate hujan, so, langit cam cover up the moon. Sempat nampak sket jer. Thanx to ur pics, leh tngop gop. =)

Anonymous said...

nice one, nice shot :)

hg sngt la xpert dlm bab ni eh? bgoih bagoih, stiap org kena ada ikon masing2 :P

fifi said...

syifa; hmmm kat subang jaya alhamdulillah awan x tebal mano.. tp sini light pollution teruk sgt.. ambo rindu sgt2 langit Pasir Mah.. huhu~

IamCIPA said...

Rinduu gak, kelik ah pak cik weh.. haha~