Pages

Sunday, October 2, 2011

Interfaith Dialogue the second.



Theme; “The Authenticity of My Holy Scriptures”

Speakers; Ryan Lee
               Reverend Anthony
               Brother Shah Kirit
               Mr Shanmugam Rajoo

Moderator; Mr Hizami

          Basically I’ve no idea interfaith dialogue kali ni ialah yg keberapa diadakan kat kolej aku, but for sure this is my second time, excluding FCR. The event kicked off at 8.30 pm, 28th September 2011 (Mittwoch), selepas sakan beraya bersama famili YTN pada petang itu.

Oh oh masa jamuan raya YTN tu sumpah banyak muka yang aku tak kenal dan banyak nama sebatch yang aku dah lupa. What to expect?-first gathering dgn YTN lps dpt skolership kot…=.=! Puan Mazira kata ramai yg datang tu juniors kitorang and and aku lagi lah terkejot berok trnampak ada 2 ekor budak davix under YTN; Reza ngan Pekmas. ^^

Ok sori guys aku mmg suka lari topik. Dahla haritu aku join pertandingan lari dalam topik 4x100m dan 4x200m mewakili House of Berlian. See? Aku mmg suka lari topik haha.



Ala kulli hal (apa-apa jalan), I’ve posted my commentary at my interfaith dialogue album in Facebook. Tapi senang cerita, aku agak tak puas hati dengan apa yg aku dapat pd malam itu. Alah mcm kau dah habis baca satu topik dlm buku teks pastu kau baca list learning outcomes tu pastu kau nmpak ade certain prinsip yg kau tak grab dengan kemas pastu kau mencarut-carut dalam hati ‘oh damn apesal aku tak memenuhi learning outcome yg ni dohh…?!! @#$%^’. Haaa camtu lah lebih kurang.

Tak puas hati sebab: speakers yg tidak ahli (mungkin?) dalam topik diskusi. Oh brother shah tu takyah cakap la dia mmg pro gila kot comparative2 religion nih… tapi yg buat aku agak bengkek ialah penggunaan material Google oleh brother Ryan and Rev. Anthony. Sumpah epic fail undergraded. Third impression pun ntah ade ntah takde kat belakang serebellum separa sedar aku nih…

first questioner ni pun dah lari tema arghh!!!


Secondly, tak puas hati sebab: blurred speech clarity. Lagi2 si Rev Anthony (oh habis la aku kalau penganut2 Kristian tak kira la Protestan ka Katholik ka baca blog aku neh…@.@). Tapi itulah, sudah sedia maklum bahawa format forum digunakan, maka speakers pun kena sedia maklum jugaklah bahawa students dambakan penjelasan itu dan ini. Senang cerita, MESTI detailed. Nih ape kes pulak bg speech berbelit-belit otak nk cerna, pastu bila ada ambiguity senang2 dia pulak ckp ‘I will come to that later, maybe after this event.’ Hoi Rev aku tak puas hati ngan kau!!! Hnssff!!!!

          Thirdly, tak puas hati sebab: masa Q&A yg sangat singkat. Dahla singkat, students pulak tanya soalan yg lari drpd tema. Ok mmg la aku ni jenis org yg suka lari topik, tapi kalau buat forum perdana hal ehwal islam pastu content forum tu lari tema aku mmg panas gila kottt!!! =.=. Takleh nk blame students jugak lahh sebab diorang pun tak berapa nk matang lg nk fikir semua benda2 nih… haih~

sembang2 session lepas dh habis dialogue


          I read and memorized the Holy Quran (walaupun bukan semua), studied OT and NT in both Bibles, read Tripitaka and Upanishad; and hence I’m proud to concede that I am a Muslim by seeking truth. Not a Muslim by chance. Alhamdulillah thank God for guiding me into this path. What else is more important than this bestowment in this whole universe?

*maaf kalau post ni agak merepek. =)


1 comment:

shknhssn. said...

pertandingan lari dalam topik??? adehhh, lawak sgt tu. :D