Pages

Tuesday, October 4, 2011

Haul Habib Abdullah Al-Haddad



Explanation for Dummies ß-- eh sukati aku ja… HAHA



“Majlis Haul Habib Abdullah Al-Haddad ni menatang pa?”

Haa, ni kalau korang nk tau merupakan majlis utk kita memperingati hari haulnya imam Haddad rahimahullah.

“Ooo… depa watpa time majelis tuh…?”

Sesuai dengan sabda nabi ‘peringatkanlah kebaikan orang2 yg telah mati’ (aw kamaa qol, hadis sahih), maka majlis haul biasanya dibacakan biografi kehidupan imam al-haddad. Ratib zikir yg disusun oleh beliau juga dibacakan secara beramai-ramai.

“Sat, sapa pulok al-Habib Abdullah al-Haddad nih…?”

Saudara seislam kita laa… tapi yg pastinya bukan jiran aku mahupun uncle aku hoho. Boleh rujuk sini kalu hang nak tau dgn lebih lanjut, dan dikatakan sebagai seorang mujaddid kurun ke-11.

“Buat haul2 ni tak bid’ah ka…?”

Buat tahlil kat moyang hang minggu lepas tu boleh pulak…? Haha aku gurau ja… seperti hadis sahih yg aku dah ckp tadi, haul ni bukanlah bid’ah.
Malah baginda ada bersabda, ‘sesiapa yang menulis sejarah seorang mukmin (yakni seorang yang benar-benar beriman), maka seumpama dia menghidupkannya. Sesiapa yang membaca sejarahnya maka seumpama dia menziarahinya. Sesiapa yang menziarahinya, maka pasti dia memperoleh keredhaan Allah dalam kenyamanan syurga dan menjadi hak bagi seseorang untuk memuliakan penziarahnya.’ (sayyid Basyar, Bughyatul mustarsyidin)

“Apa yg bestnya haul ni kalu lebih kurang mcm tahlil ja aku tengok…”

Bagi aku, majlis ilmu. Mutiara hikmah yg disampaikan oleh haba’ib mmg super hoyeahhh weh. Dan untuk tahun ni, bonus kredit mencurah-curah ke ladang gandum. Ada seminar pemikiran al-habib kat masjid shah alam. Ada daurah bersama-sama al-Habib Zain full dlm bahasa Arab in which aku nak sangat2 pergi tapi tak dapat… aduh~


p/s= is looking forward for the seminar in shah alam, pastu pegi Big Bad Wolf Booksale, pastu kiasu sbb ade sem exam minggu depan ohh~ =.=



4 comments:

Nur Izzati Abdul Rahim said...

extra question: kalo dlm majlis tu ada bnda bid3ah how? *jgn compare dgn bnda yg org lain buat mcm tahlil or sewaktu dgnnya like 'korg buat tahlil boleh pulak?'

nazrinafifi said...

"kalo dlm majlis tu ada bnda bid3ah how?"

i might not be overboard if i say that any bid'ah-like-thingy is nearly none in this haul. weh majlis ilmu kott... =.=! and and if kalaupun mmg terang tang2 ade bidah dlm majlis haul ni (in which aku xtau n xboleh nk pikir any of it) boleh je kita tak pergi kan...? =)

oh btw, i define bid'ah in this context as an act that our prophet didnt do something like it in his life AND something that clearly crosses the law of Islam <--- take note.

p/s= yg aku compare ngan depa wat tahlil tu saje cocok ja... hadoi talepaque~

Nur Izzati Abdul Rahim said...

oh yeah?
"bid'ah in this context as an act that our prophet didnt do something like it in his life AND something that clearly crosses the law of Islam." apply dlm semua aspek kehidupan or ibadah je? *sory bnyk tanya. high level of curiosity.

fifi said...

curiosity kills the cat. haha anticlimax tol~

= ibadah je.

=)